Femina.cz > Vše o zdraví > Triky fastfoodových řetězců. Takhle nás nutí, abychom jedli víc…
Triky fastfoodových řetězců. Takhle nás nutí, abychom jedli víc…
Dříve tak populární jídelny už dávno vystřídaly řetězce fastfoodů. A my si místo dršťkové polévky na stojáka můžeme dopřát pohodlí, příjemně vlezlou muziku a samozřejmě hamburger, který je tak nějak víc trendy.
A výsledek té modernizace? Tloustneme čím dál tím víc. Aby také ne, vždyť fastfoodové řetězce mají svou strategii dokonale promyšlenou. A jaké používají fígle? Tak například svůdné vůně, větší porce a nebo taky fronty – v nich člověku lépe vyhládne.
Trik číslo 1. – Co vidím, to chci
Podle odborníků lidi do fastfoodových řetězců netáhne hlad. „Vešel jsem tam, protože mě nalákaly obrázky se spoustou jídla,“ bývá nejčastějším důvodem, proč berou za kliku. A pak také touha najíst se v kolektivu. Ano, v poloprázdných restauracích si člověk připadá tak nějak neomaleně. Vraťme se k prvnímu, nejčastějšímu důvodu, který by se dal parafrázovat jako: „Co oči vidí, to žaludek žádá.“ Ne náhodou jsou všechny nabízené produkty vyobrazeny nejlépe na podsvícených panelech v co možná největším měřítku. Potřebě jíst s lidmi se zase přizpůsobuje uspořádání prostoru a nábytku. I to, jak a kde lidi sedí má vliv na to, jak dlouho v restauraci zůstanou.
Trik číslo 2 – Zvuky a vůně
Je dokázáno, že vůně ovlivňuje dobu, kterou lidi v restauraci zůstanou. Takže se manažeři fastfoodů snaží, aby jejich podniky voněly co nejpříjemněji. A na to, kolik toho kdo sní, má vliv zase hudba. Ta musí být pomalejší, trochu vlezlá pop-music (žádné bubny a basy a jen žádné techno), aby jídlo dobře klouzalo do pusy.
Trik číslo 3 – Fronty
Také skutečnost, že nejste obslouženi personálem, ale pro to, abyste získali svůj „hambáč“, si musíte stoupnout hezky do řady, má svůj důvod. Člověk během čekání vyhládne a navíc se často nechá inspirovat velikostí a vůní porce toho, kdo stojí ve frontě před ním. Často si tak objedná více, než původně plánoval. Částečně je i na obsluze, jak se jí podaří kupujícího zpracovat a vnutit mu třeba ke kávě zákusek, k hamburgeru hranolky a salát atp.
Trik číslo 4 – Pohodlnost
Svou nezastupitelnou funkci mají samozřejmě prodejny s přídomkem drive, které řidičům nabízejí burgery, aniž by museli vystoupit ze svých aut. Je to také způsob, jak lidi přinutit, aby kupovali více. Přece nebudou stavět kvůli jedné limonádě. Pro to tu jsou různé krabičky s menu.
Trik číslo 5 – Akce
Na akce a slevy lidi nejvíce slyší, a tak jsou oblíbeným trikem všech obchodníků. Výsledek je většinou takový, že zkonzumujete a utratíte daleko více, než jste původně zamýšleli. Tak třeba takové krabice kuřecích křidýlek určitě výrazně přesahuje množství jedné porce, jenže když už si ji člověk koupí, tak její obsah většinou vybílí celý. Naopak kdyby místo jedné velké krabice dostal tři menší, s největší pravděpodobností by nesnědl obsah všech tří. Navíc je takový kýbl kuřecího masa prezentován jako „výhodná nabídka“. No, nekupte to.
Trik číslo 6 – Vše pro děti
Vaše ratolest bude samozřejmě tyto podniky milovat. A po vás požadovat nákup menu, protože v něm pokaždé nalezne hračku. K dispozici je také dětský koutek a nechybí ani přebalovací pult. Další důvody pro návštěvu především pro maminky s malými dětmi.
A jak jste na tom vy a fastfoody? Necháváte se zlákat?
Foto zdroj: profimedia.cz