Femina.cz > Žena a auto > Sedm mýtů o hybridech, které ti zbytečně brání ušetřit tisíce korun
Sedm mýtů o hybridech, které ti zbytečně brání ušetřit tisíce korun
Spousta motoristů hybridní pohon ignoruje či rovnou zatracuje. Nejlepší je prý pořádný diesel, u kterého se dají všechny bezpečnostní a ekologické funkce pěkně povypínat, ať řidiče nic neotravuje. Navíc se o hybridech traduje plno odstrašujících příkladů, třeba o tom, jak „známý známého“ zaplatil čtvrt milionu za výměnu baterie, jak hybrid žere víc než spalovák, a když ho chceš prodat jako ojetý, je lepší ho hodit do propasti. Pojďme se na mýty o hybridech podívat podrobněji. My jsme si je prověřili na Peugeotu 5008 Hybrid 136.
Mýtus č. 1: Hybrid se musí dobíjet
Dobíjet je třeba jen plug-in hybridy. Ty mají totiž velkou baterii, která jim umožní ujet čistě na elektřinu desítky kilometrů. Full nebo mild hybridy se dobíjejí výhradně rekuperací. Úplně se tak objedou bez dobíječky. Náš testovaný Peugeot 5008 pohání benzínový motor o výkonu 136 koní, který je spojen s automatickou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Baterie se dobíjí za jízdy rekuperací, a nasbíraná energie tak umožní snížit spotřebu paliva o 15 % ve srovnání s „normální“ benzínovou verzí. Elektrický motor se zapojuje, jak jen to jde. Při jízdě po městě tak jezdíme 50 % času v čistě elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Mýtus č.2: Hybrid je drahý, úsporou benzínu to nedoženeš
Hybrid obecně není nijak závratně drahý. Naše auto stojí 809 tisíc korun.To je o 40 tisíc víc než stejná varianta se spalovacím benzínovým motorem. Jezdíš-li převážně ve městě, kde hybrid dokáže ušetřit asi 2,5 l na sto, a najedeš-li asi 10 000 km ročně, ušetříš asi deset tisíc korun. Pokud jezdíš hlavně mimo město a ujedeš ročně asi 25 000 km, ušetříš taky asi deset tisíc korun za rok. To, co zaplatíš navíc v pořizovací ceně, se ti tak vrátí za čtyři roky. K tomu je třeba dodat, že záruka na auto je pět a na baterii osm let.
Mýtus č. 3: Hybrid se hodí jen do města, na rychlostkách hrozně žere
Pravdou je, že hybrid má nejraději město. Dopravní zácpy či dojíždění na semafory… to jsou situace, které mu vyhovují nejvíc, protože při nich nejvíc rekuperuje. I mimo město se ale dá jezdit tak, aby se elektromotor měl šanci zapojovat, jak nejvíc to jde. Chce to ale lehkou nohu. Budeš-li jen lechtat plynový pedál a sledovat na displeji, jak probíhá hospodaření s energií, rychle přijdeš na to, jak jezdit co nejúsporněji. Náš Peugeot ve městě slibovaných 2,5 litru v pohodě ušetřil, mimo město to bylo asi třičtvrtě litru.
Mýtus č. 4: Jízda hybridem je nuda
Od ekologického slušňáka, jakým je hybridní vůz, se prý nedají čekat žádné řidičské zážitky z jízdy. Jenže opak je ale pravdou! Elektromotor totiž funguje nejen jako spořič paliva, ale také jako „booster“ výkonu. Chceš-li si užít pořádnou rychlou jízdu, dodá ti dalších 9 kW pro zvýšení celkového výkonu. Okamžitou reakceschopnost, kterou tak vychvalují uživatelé elektromobilů, ti nabídne i hybrid. Při rozjezdu totiž používá elektromotor. Kromě dynamické jízdy tě bude bavit i ekologická jízda. Pocit, že jedeš v podstatě zadarmo, je příjemný, skoro až návykový.
Mýtus č. 5: To, co ušetříš na benzínu, spolkne servis
Výdajů na údržbu se nemusíš bát. Jsou totiž srovnatelné s „normálními“ auty. Někde se dokonce dá i ušetřit. Například na prodloužené životnosti brzdových komponent, které jsou díky rekuperaci méně namáhané. Pokud chceš mít náklady plně pod kontrolou, můžeš si přikoupit servisní smlouvu Peugeot Optiway. Ta nestojí o nic víc než u vozů se spalovacím motorem.
Mýtus č. 6: Doslouží-li baterie, auto je na odpis
Traduje se, že kapacita baterie postupně klesá a v určitém okamžiku je třeba ji vyměnit, což stojí pořádný balík. Zjistili jsme ale, že u Peugeotu nemusíš hned kupovat novou baterii. Stačí si koupit levnější repasovanou. Rozlišují se čtyři úrovně poškození baterie, neboli čím lepší je její stav, tím míň zaplatíš. A pak je ještě dobré vědět, že baterie hybridních vozů Peugeot jsou konstruovány tak, aby pokryly celou dobu životnosti vozu, další pojistkou je pak osmiletá záruka.
Mýtus č. 7: Ojetý hybrid je neprodejný
„Do melounů a do žen nevidíš“, říká přísloví. A motoristé vědí, že ani do baterie nevidíš, proto je koupě hybridu považována za riziko. Nevíš totiž, na jak dlouho ti ještě kapacita baterie vystačí. Dobrou zprávou je, že v servisu Peugeot si můžeš nechat vystavit certifikát o stavu baterie. Tím zůstatkovou hodnotu vozu spolehlivě ochráníš. Stejně postupuj, rozhodneš-li si sama koupit ojetý hybrid. Určitě chtěj vidět certifikát!
Jaké jsou tvoje zkušenosti s hybridem?
Jaký pohon preferuješ?
Zapoj se do naší diskuse.