Femina.cz > Komerční prezentace > Naučit základy finanční gramotnosti by měl umět každý rodič
Naučit základy finanční gramotnosti by měl umět každý rodič
Začíná to rychlou půjčkou do 60 minut na trendy mobilní telefon a končívá to často exekucí, insolvencemi nebo osobním bankrotem. Kromě neuváženého rozhodování je na vině finanční gramotnost, ve které Češi dlouhodobě pokulhávají. Jak ji předávat těm nejmladším, aby se situace neopakovala?
Finanční gramotnost se stala běžnou součástí osnov povinné školní výuky pro základní školy v roce 2013 jako reakce na nové technologické možnosti finančních procesů a transakcí, se kterými nemohli přijít do styku rodiče tehdejších studentů. Nástup nových technologií ale nebyl tím hlavním spouštěčem, proč ministerstvo školství a tělovýchovy zařadilo finanční gramotnost jako výukové téma. Zařazení finanční gramotnosti na seznam povinné výuky mělo především působit jako prevence proti exekucím a dluhovým spirálám, do kterých se po boomu finančních produktů a zejména rychlých půjček dostávala velká část populace. Podle dat Českého statistického úřadu totiž dosáhl v letech 1995-2005 nárůst zadluženosti osminásobku! Největší měrou se na tom podílela mladá generace, k čemuž přispěla nízká finanční gramotnost a rizikové chování.
I když je nyní finanční gramotnost předmětem povinné výuky, o výrazném zlepšení nelze hovořit. Češi se v každoročním pravidelném měření finanční gramotnosti od roku 2016 do roku 2020 zlepšili o pouhá tři procenta. Protože si 86 % Čechů myslí, že by se o vzdělávání v oblasti financí měla starat rodina, obrátili jsme se na pedagožku a finanční poradkyni OVB Ulrike Trepákovou, která finanční gramotnost dlouhodobě školí na základních školách v Karlovarském kraji, aby vysvětlila rodičům, jak s domácí výukou pro nejmenší začít.
Postačí základní finanční slovník
„Předně není nutné zahlcovat děti složitými finančními pojmy, ve kterých často chybují sami rodiče. Dítě na prvním stupni základní školy neumí rozlišit informace, nedokáže termíny správně vstřebat a používat, v tomto věku je stále nejlepším způsobem výuky forma školy hrou,“ říká finanční poradkyně. „Stačí základní finanční slovník, pro názorný příklad není potřeba chodit daleko, stačí z kapsy vytáhnout peněženku,“ dodává. Podle ní je výborným pomocníkem právě její obsah – mince a bankovky, na nichž můžete dítěti ukázat hodnotu peněz. Držte se hesla, že ukázaná platí a předveďte na jednotlivých mincích a bankovkách, jaký nákup lze za danou bankovku nebo minci pořídit.
Dalším pomocníkem z peněženky je debetní karta. Jednou z prvních pouček, u které by Ulrike Trepáková začala, je rozdíl mezi platbou hotovostí a debetní kartou. „Platba kartou a výběry mohou pro dítě vypadat bezstarostně. Je potřeba si ale uvědomit, jak rizikové transakce to ve skutečnosti jsou. Nevidíme, jak nám peníze reálně ubývají a leckdy utratíme více, než jsme měli v plánu. To by se nám při platbě hotovostí nestalo. Ta na rozdíl od platby kartou samozřejmě předem limituje výši útraty.“
Je tedy velmi důležité vysvětlit, že peníze jsou uloženy v bance a že hotovost a elektronická transakce má stejnou hodnotu.
Jedním z mála termínů, které by dítě mělo poznat, je rodinný rozpočet. „Dítě by mělo vědět, že každý měsíc platí rodiče pravidelné výdaje – bydlení, jídlo, pohonné hmoty, internet a telefon. A mělo by také vědět, jak velké to jsou výdaje a že tyto položky mají vždy přednost před nákupem oblečení nebo hraček,“ popisuje finanční poradkyně OVB základní finanční gramotnost pro děti do 10 let věku. U pravidelných výdajů už jako názorná ukázka nestačí peněženka, v souvislosti s rozpočtem doporučujeme ukázat pravidelnou platbu prostřednictvím internetového bankovnictví například na platbě inkasa. Zde je ale třeba mít se na pozoru před dětskou upřímností a rozmyslet se, jak citlivá je pro vás informace o tom, kolik za pravidelnou položku rozpočtu vydáváte peněz. Ne každý rodič touží po tom, aby jejich potomek ve škole spolužákům vykládal, kolik maminka nebo tatínek platí za nájem.
„Jako protipól výdajů musíme zmínit i příjmy – že rodiče dostávají výplatu za odvedenou práci. A protože příklady táhnou, zapojte potomka do zahradních prací s tatínkem nebo v domácnosti s maminkou. Dítě si uvědomí, že zdrojem peněz je práce a udělá si představu o ceně za práci a hodnotě peněz celkově.“ Upozorňuje však na odlišení domácích prací a povinností jako je třeba úklid nebo příprava do školy.
Rodinný rozpočet je vhodné rozebrat více do detailu a vysvětlit dětem rozpočet přebytkový, ztrátový a vyrovnaný a popsat, co se může stát, když bude rozpočet v deficitu. Pro tuto situaci se jako skvělý příklad hodí stávající koronavirová situace, na které lze snadno ukázat výkyvy v rozpočtu – jaký vliv má na rozpočet snížení mzdy nebo úplný výpadek příjmu.
Hrajte si na prodavače a zákazníka
Pro první kontakt s reálnými penězi skvěle poslouží obyčejná kasička, která svým způsobem nahradí bankovní účet, a také pravidelné kapesné, které představuje pozdější výplatu neboli příjem. Dítě získá základy finanční orientace – navykne si na ukládání peněz a naučí se mít přehled, jak vysokou částkou disponuje na „bankovním účtu“. Skvěle se na kasičce také nasimuluje cílené spoření např. na nový mobil a připraví tak dítě na dospělácké finanční produkty jako je stavební spoření.
I tak ale musíme brát v potaz věk a schopnosti dítěte a vysvětlovat mu finance jednoduchým způsobem. „Využijte praktických situací jako je týdenní nákup. Dítě získá představu o cenách a spotřebě rodiny. Nemusíte ale do opravdového obchodu, stačí si doma na obchod zahrát,“ radí bývalá pedagožka a finanční poradkyně OVB. Další herní variantou pro starší ročníky od druhého stupně základních škol je interaktivní online hra Moje familie od OVB, spojená na školách s přednáškou finančního poradce hravou formou uzpůsobenou věku školáků. Ve hře hráč ovládá čtyřčlennou rodinu s cílem jejího správného hospodaření. Začít s výukou finanční gramotnosti v co nejnižším věku je zkrátka nutností, která se do podvědomí rodičů díky OVB Česká republika zaryla i na Slovensku a Ukrajině.