Hlavní nádraží bude luxusní vizitkou Prahy

Pražské hlavní nádraží prochází rozsáhlou rekonstrukcí a stavební práce čekají také Masarykovo nádraží. Už nyní můžete zaznamenat některé změny právě na hlavním nádraží.

V hale vznikly nové obchody a zmizely stánky s hamburgery a párky v rohlíku. Jak bude nádraží vypadat a jaká omezení pro cestující plynou v rámci zmíněných stavebních prací, nejen na to jsme se zeptali Petra Šťáhlavského z tiskového oddělení Českých drah.

Stavební práce na hlavním nádraží jsou v plném proudu, jakých změn se nádraží dočká a jak bude vypadat? Bude opravdu tak luxusní?

Modernizace odbavovací haly pražského hlavního nádraží je v plném proudu. Protože probíhá za plného provozu železnice i metra, není možné uzavřít objekt najednou. Stavba je tak rozdělena do mnoha etap, takže cestující a Pražané uvidí změny průběžně ještě před úplným dokončením opravy. Jako první výsledek je možné prezentovat tzv. nákupní ostrov, tedy nový prosklený obchodní objekt uprostřed dříve nevyužité haly. Další by měly být nové obchodní prostory Českých drah. Ty budou otevřeny na přelomu letošního a budoucího roku. Osobně vítám především odstranění bariér pro osoby se sníženou pohyblivostí a rozšíření nabídky služeb. Celé nádraží by mělo sloužit v novém do pěti let od zahájení rekonstrukce.

Na hlavním nádraží nebyla čekárna pro cestující, spíš se nabízela pochybná zařízení. Nabídne nové nádraží i restaurace a kavárny, na které jsme zvyklí v obchodních centrech? 

Současná filozofie moderního cestování v celé Evropě již nepočítá s klasickými čekárnami, jako jsme je znali z minulosti. Dnes je trendem čekat na spojení právě v kavárně nebo využít čas jiným způsobem. To by měly nové obchodní prostory a služby nabídnout. Takovou ukázkovou vlaštovkou může být například kavárna fungující již dnes v prostorech knihkupectví. Člověk si při čekání na přípoj může dát kávu nebo čaj a přitom se podívat na zajímavé knihy. Na druhou stranu budou k dispozici i tzv. čekárenské zóny pro krátkodobé vyčkání na vlak.

 

Hlavní nádraží bylo a je ostudou metropole – bezdomovci, narkomani a neútulné špinavé prostředí uvnitř v halách s potkany v parku a kolem laviček, změní se to nějak?

Naším majetkem je nádražní budova, kterou má nyní v pronájmu společnost Grandi Stazioni a kde se provádí rozsáhlá rekonstrukce. Hala se tak rozhodně změní a pro bezdomovce v ní nebude místo. Velkou změnou projde také kolejiště a tratě, které jsou v majetku Správy železniční dopravní cesty. Ta provádí rozsáhlou investici na svém majetku. Okolí nádraží, především park a prostranství před nádražím, však nejsou naším majetkem. Také likvidaci hlodavců nelze omezit na malou lokalitu nádraží, ale musí být pojímána globálně v rámci celého hlavního města. V těchto bodech tedy chceme spolupracovat s městem.

 

 

Bude se nové hlavní nádraží na noc uzavírat? Bude toto nádraží bezpečnější pro lidi, kteří kolem něj jen procházejí a nebo jej musejí využít právě kvůli nočnímu cestování?   

Nádraží se uzavírá již dnes a bude se uzavírat i nadále. Jeho prostory jsou a budou vybaveny kamerovým systémem a počítáme také s prostory pro policii. Nádraží bude nejspíš hlídat také bezpečnostní agentura. Z naší strany tak uděláme maximum opatření, aby nádraží bylo bezpečné. V okolí nádraží však nemůžeme zasahovat, neboť se jedná o městské pozemky. Zde jistě zajistí pořádek městská nebo republiková policie.

Už nyní je na hlavním nádraží celá řada omezení pro cestující a to právě kvůli probíhajícím rekonstrukcím. 

Hlavní nádraží není možné z důvodu rekonstrukce uzavřít, proto je oprava prováděna za plného provozu. Samozřejmě to přináší určitá omezení jak pro cestující, tak pro naše zaměstnance. Tato omezení však v budoucnosti vynahradí lepší vybavení a kulturnější prostředí. Kvůli stavebním záborům je však např. delší cesta z metra k nástupištím. Proto cestujícím doporučuji, aby šli na svůj vlak s dostatečnou časovou rezervou a jízdenky si obstarali například v předprodeji. I při cestě z hlavního nádraží si lze koupit jízdenky v předprodeji na jiných pražských nádražích nebo mohu doporučit nákup jízdenek přes internet.

Rekonstrukce čekají také Masarykovo nádraží, bude toto nádraží také tak luxusní? Myslíte, že budou cestující hodně překvapeni?

Masarykovo nádraží je nejstarší pražskou stanicí a řada objektů má historickou hodnotu. Jde o původní objekty z doby zahájení provozu v roce 1845. Z tohoto pohledu jde o unikátní technickou památku v celé střední Evropě. Po rekonstrukci se opět zaskví v nové nádheře, přitom ale bude upravena tak, aby sloužila současným požadavkům na úroveň cestování. Velkou změnou ale projde okolí nádraží. Rozsáhlý pozemek dřívějšího nákladního obvodu stanice u ulice Na Florenci bude využito. Dnešní nevzhledné objekty nahradí moderní zástavba.

Hovoří se také o propojení těchto dvou nádraží, co je na tom pravdy?

Existují úvahy o přesunutí kolejiště z Masarykova nádraží do nové podzemní části hlavního nádraží. Vzniklo by tak jediné centrální a zcela průjezdné nádraží v srdci Prahy a uvolněné pozemky v oblasti Masarykova nádraží by byly využity pro rozvoj města. Tento projekt však není na pořadu dne. Jde spíše o jakýsi záměr a vizi do budoucnosti.

Ale i tady budou určitá omezení, nebo se Masarykovo nádraží bude také pro veřejnost používat i v době oprav?

Ani Masarykovo nádraží nelze v době rekonstrukce zcela uzavřít. Velké množství vlaků, které zde končí, není možné odklonit na jiná nádraží. Tato stanice je však mnohem menší než pražské hlavní nádraží a má také jiné stavební řešení, proto by omezení pro veřejnost neměla být tak velká.

Kdy bude nové Masarykovo nádraží předáno veřejnosti?

I zde půjde o mnohaletý projekt, který bude rozdělen na několik etap. První z nich se dotknou stávajících objektů a služeb cestujícím. Jejích dokončení plánujeme do roku 2010. Další části revitalizace území Masaryka nádraží již nebudou zasahovat v takové míře do provozu a budou se týkat prostranství okolo ulice Na Florenci a částí nádraží, které dříve sloužily nákladní dopravě. Zde by měla vyrůst nová zástavba. Její realizace je ale závislá na změně územního plánu a na vydání dalších stavebních povolení.

Změny se dotknou také dalších pražských nádraží, která to jsou a kde veřejnost získá potřebné informace?

Revitalizací projede například nádraží v Holešovicích a na Žižkově, rekonstrukce nyní probíhá na nádraží v Dejvicích a opravy provádíme také na dalších nádražích. Základní informace o projektu Živá nádraží jsou k dispozici na naší internetové adrese www.cd.cz. Detailní informace ke konkrétním projektům lze získat také na generálním ředitelství Českých drah.

Děkujeme za rozhovor.

Zdroj: SOS

25.7.2008 12:00| autor: Redakce

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist