VALL-I (Víceúčelový Automatický Likvidační Lisovač – Imunizátor) je poslední robot na planetě Zemi, kterého tu lidstvo zanechalo, aby ji vyčistil. Balí veškerý odpad do úhledných kostek. Po sedmi stech letech ale trpí jistou drobnou poruchou – vyvinula se u něj osobnost. Je příšerně zvědavý, do všeho strká nos, ale je také trochu osamělý.
VALL-I byl jedním ze spousty podobných robotů, kteří měli planetu zbavit znečištění, zatímco se lidstvo vydalo na vyhlídkovou plavbu vesmírem. Teď je ale naprosto sám, jediným společníkem je mu šváb Hal. Každý den VALL-I pečlivě vytváří další a další odpadní kostky a při své práci objevuje zajímavé předměty. Dá se říct, že je sběratelem starožitností – do jeho sbírky patří například Rubikova kostka, žárovka nebo lžíce kombinovaná s vidličkou.
Romantický VALL-I sní o tom, že se jednoho dne setká s někým dalším, že v životě musí existovat něco víc než jen monotónní každodenní práce. To se mu nakonec splní, když se setká s robotkou jménem EVA (Environmentální Vyhledávací Autosonda), která na Zemi přistane, a VALL-I se vydává na dobrodružnou cestu napříč galaxií, kterou si nedokázal představit ani v těch nejdivočejších snech.
O FILMU
Nápad na film VALL-I přišel na dnes již legendárním obědě v roce 1994, při kterém se setkali pixarští veteráni Andrew Stanton, John Lasseter, Pete Docter a geniální vypravěč Joe Ranft. Právě se točil jejich první celovečerní film Příběh hraček a oni si uvědomili, že možná budou mít šanci natočit i další film. Na tomto osudovém setkání se poprvé probíraly nápady, které vedly ke vzniku filmů Život brouka, Příšerky s.r.o. a Hledá se Nemo. „Jedním z nápadů, na které si vzpomínám, byl i nápad na film o malém robotovi, kterého lidé nechali na Zemi,“ vzpomíná Stanton. „Neměli jsme pro něj žádný příběh. Byl to takový Robinson Crusoe – něco jako co kdyby lidstvo muselo opustit Zemi a někdo zapomněl vypnout posledního robota, který netuší, že by mohl přestat dělat to, co dělá?“
Jim Reardon – zkušený režisér a koordinátor námětů pro seriál Simpsonovi, který režíroval 35 dílů seriálu a dohlížel na příběh téměř sto padesáti – byl povolán, aby autorům pomohl s námětem. Nakonec společně se Stantonem napsal k filmu scénář.
„Začali jsme VALL-Iho natáčet jako komedii, ale asi ve třetině jsme si uvědomili, že je to i romantický příběh. VALL-I je dětinský a nevinný hlavní hrdina, který bezděčně obrovským způsobem ovlivní celý svět. Příběh se soustředí hlavně na EVU. Její postava se v průběhu filmu ze všech nejvíc mění, a celý film je o ní úplně stejnou měrou, jako o něm. Je velice pohledná, techno-sexy a vypadá futuristicky. On je navržený tak, aby dobře odváděl svou práci, a je orezlý, špinavý a ošklivý. Ale od začátku jsme si říkali, že to je skvělý základ pro romantickou zápletku.“
Jedním z klíčových momentů při vytváření příběhu filmu VALL-I byl nápad použít hudbu a písničky z filmové verze muzikálu Hello Dolly z roku 1969, aby s jejich pomocí lépe definovali VALL-Iho osobnost. To, že ten film (jediný, který má ve sbírce) viděl nesčetněkrát, ostatně ve VALL-Im probudilo jeho cit pro romantiku. „VALL-I celou dobu touží po tom, držet se s někým za ruku, protože na základě sledování Hello Dolly usoudil, že se tak projevují city,“ míní producent Morris.
Tým talentovaných animátorů z Pixaru se už v minulosti potýkal s různými, zdánlivě neřešitelnými úkoly. Hračky, mravenci, ryby, příšerky, superhrdinové nebo krysy, které umějí vařit – z těch všech se jejich zásluhou stali hrdinové, oblíbení po celém světě. V případě filmu VALL-I před sebou měli úkol vytvořit pestrou škálu robotických i lidských postav.
Při přípravách na výrobu filmu VALL-I se animační tým Pixaru vypravil na exkurze do linek na zpracování odpadu, aby tam pozoroval obří drtičky a další zařízení. Ve studiu pak měli k dispozici skutečné roboty, a sledovali také celou škálu filmů (od němých až po scifi), aby získali inspiraci. Každého z robotů pak autoři navrhli specificky podle funkce, kterou měl vykonávat, a když ho animovali a vytvářeli mu osobnost, snažili se držet těchto funkčních omezení.
Jedním z nejtěžších úkolů pro animátory bylo najít způsob, jak ukázat emoce, aniž by přitom mohli spoléhat na klasické dialogy. „Ve světě animace animátoři zbožňují pantomimu,“ říká Stanton. „Je pro ně základem a vnímají ji velice instinktivně. To si uvědomil i John Lasseter, když animoval a režíroval pro Pixar svůj první krátký film Luxo Jr., ve kterém se dvě lampy vyjadřovaly, aniž by promluvily. Pro animátory VALL-Iho to tedy bylo, jako kdybyste jim sundali pouta a vypustili je do světa. Většinu z příběhu byli schopni vyprávět beze slov. Ale zjistili také, že vyjádřit vše, co chtěli, bylo mnohem těžší.“
Špičkový tvůrčí tým tvoří kromě Andrewa Stantona (režíroval také Život brouka a spolupracoval na scénářích ke všem celovečerním filmům ze společné produkce studií Pixar a Disney), mistr zvukových efektů Ben Burtt (s pěti nominacemi na Oscara a dvěma Oscary – Indiana Jones a dobyvatelé ztracené archy a E.T – Mimozemšťan) a pod zvláštními vizuálními efekty je podepsán Chris Chapman (Ratatouille, Hledá se Nemo, Příšerky s.r.o). Hudbu zkomponoval Thomas Newman (Těžká váha, Hledá se Nemo, Road to Perdition, Erin Brockovich, Americká krásaT).
WALL-E (Waste Allocation Load Lifter Earth-Class)
Scénář: Andrew Stanton a Jim Reardon
Námět: Andrew Stanton a Pete Docter
Režie: Andrew Stanton
Produkce: Jim Morris
Koprodukce: Lindsay Collins
Vedoucí výroby: John Lasseter
Výtvarník: Ralph Eggleston
Kameraman: Jeremy Lasky
Střih: Stephen Schaffer
Hudba: Thomas Newman a Peter Gabriel