Kdybys byla prezidentkou, jezdila bys, čím chceš. Anebo ne?

Šla jsem se svou pětiletou dcerou po ulici a najednou kolem nás se zlověstným duněním prosvištěl ostře červený sporťák. „Až vyrostu, budu prezidentkou a pak budu taky takovým jezdit,“ vzdychla obdivně dcera. Taky sis toto v dětství říkala? A taky ti tenkrát zatajili, že prezidenti nejezdí tím, co si v dětství vysnili?

peugeot-5-1100x618.jpg Zdroj: Archivní foto Peugeot

Zásada č. 1: státní příslušnost vozu

Bývá pravidlem, že prezident jezdí autem domácí výroby. Tedy ne všude. U nás se v minulosti v roli prezidenského vozu vystřídaly modely několika zahraničních automobilek. Jsou však země, kde by to patrioti označili za zcela nepřípustné „faux pas“. Jako třeba Francie. Tam nejvyšší představitelé státu odjakživa jezdili francouzskými vozy, převážně značky Peugeot.

Prezident Emmanuel Macron po svém zvolení 14. července 2017 přijel na slavnostní ceremoniál Peugeotem 5008. Je zřejmé, že si toto nadčasově elegantní a nesmírně praktické SUV oblíbil, protože si ho ponechal po celých prvních pět let ve funkci. I díky tomu se pravděpodobně stalo nejčastěji filmovaným a fotografovaným vozem posledních pěti let. Ani nejsnaživější fotografové však nezachytili to, co má být očím veřejnosti skryto. Kancelář prezidenta republiky totiž ze zřejmých bezpečnostních důvodů tají podrobnosti o konkrétních detailech tohoto automobilu. Je známo pouze to, že byl stejně jako sériové vozy vyroben v továrně v Rennes a poté byl ve specializované firmě z Francie (jak jinak?) opancéřován. Oproti sériovým vozům se prezidentský kočár liší i uspořádáním sedadel. Zatímco normální 5008 převeze kromě řidiče a spolujezdce ještě pět pasažérů, ta prezidentská má ve druhé řadě jen dvě sedadla, tedy pro státníka a jeho doprovod, třeba prezidentský protějšek z jiného státu.

Bezpečnost na prvním místě

O tom, že vozit státníky je z hlediska bezpečnosti pořádná fuška, určitě nepochybuješ. V Americe například snižují riziko tak, že při prezidentské jízdě vždy jedou dva identické vozy, přičemž nikdo neví, ve kterém z nich prezident sedí. Ve Francii sází na pořádné opevnění vozu. Už před 30 lety ohromila svět obrněná limuzína Peugeot 605 tehdejšího prezidenta Françoise Mitterranda. Byla opatřena pancířem z vysokopevnostní oceli a okny z neprůstřelného skla a polykarbonátového kompozitu. Vážila dvě a půl tuny, tedy skoro dvojnásobek váhy normálního vozu. Tuto limuzínu používaly především hlavy států, které Francie hostila, například tehdejší vůdce Sovětského svazu Michail Gorbačov, bývalý egyptský prezident Husní Mubárak nebo papež Jan Pavel II.

Na barvu to nejezdí, tak proč se omezovat?

Agresivní červená, extravagantní oranžová nebo okázalá zlatá? Tak to by ti jako prezidentce asi neprošlo. Standardem je černá, šedá nebo námořnicky modrá. Vždyť jedním z hlavních úkolů vládních vozů je reprezentace a tyto barvy vyjadřují důstojnost, vznešenost a moudrost. Přesto si jeden z francouzských prezidentů prosadil odbočku od zaběhlých pravidel. 20. prezident Francouzské republiky Valéry Giscard d’Estaing zařídil, aby prezidentská kancelář upustila od nudné černé a nahradila ji modernější a atraktivnější mechově zelenou. Žádný barevný úlet to sice nebyl, ale i to se počítá.

Zajímavostí je, že ženy prezidentů pravidla tolik nesvazují. Jedna z bývalých prvních dam Francie Bernadette Chiracová totiž jezdívala po okreskách departementu Corrèze, jehož byla zastupitelkou, sportovním Peugeotem 205 v zářivě červeném odstínu.

Hlavně žádné výstřelky!

Luxus je u prezidenských vozů povolen. Pro větší komfort prezidenta Giscard d’Estainga byl prodloužen rozvor jeho vozu o celých 62 centimetrů. Výstřednost a omezení bezpečnosti se však nepřipouští. Proto Elysejský palác zamítl projekt Peugeot 604 Landaulet, což byl sofistikovaný kabriolet s možností otevření prostoru nad zadními sedadly. Jediný exemplář vyrobený v roce 1979 byl nakonec dodán nigerskému prezidentovi.

Čtěte také:

Občas je ale potřeba ohromit veřejnost a ukázat trochu modernosti a odhodlanosti, a tehdy se obsadí do role prezidentského vozu i poněkud neobvyklé automobily, jako tomu bylo v případě Nicolase Sarkozyho a jeho originální limuzíny. Stalo se to při prezidentské inauguraci v roce 2007. Sarkozy vyjel na Champs Elysées koncepčním vozem Peugeot 607 Paladine. Toto velkolepé vozidlo je více než pět metrů dlouhý polokabriolet se zatahovací skleněnou střechou. Interiér luxusně vybavila čalounická firma Hermès (ano, ta, kterou znáš jako výrobce luxusních, nehorázně drahých šátků), která použila nádhernou modrou a krémovou kůži. Uvnitř vozu byl také bar, dvě nádherná elektricky nastavitelná křesla pro prestižní cestující a sklopné sedadlo otočené zády ke směru jízdy pro doprovod.

Na rozdíl od Emmanuela Macrona si Nicolas Sarkozy svůj inaugurační vůz neponechal. Mechanismus stahovací střechy Paladine si totiž vyžádal zmenšení palivové nádrže na pouhých 6 litrů. U showcaru určeného na výstavy to není problém, ale na běžný provoz to není. Proto se tento vůz už dál nepoužíval. Stále je ale k vidění v muzeu značky Peugeot ve francouzském Sochaux.

Jaké auto by sis v roli francouzské prezidentky vybrala ty? A jakou barvu bys pro svůj prezidentský vůz zvolila?

text: Redakce ve spolupráci s Peugeot, foto-zdroj: Archiv Peugeot

25.7.2022 10:52| autor: Redakce ve spolupráci s Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist