Femina.cz > Komerční prezentace > Jak hrát šipky? Návod pro začátečníky
Jak hrát šipky? Návod pro začátečníky
Chcete si procvičit svou obratnost a přesnost při oblíbené hospodské zábavě? Seznámíme vás s pravidly tří základních her.
Jak správně umístit terč
Pro házení šipek si vyčleňte hrací prostor, který by měl mít zhruba 3 metry na délku a 1,5 metru na šířku. Standardizovaný terč o průměru 18 palců umístěte na zeď tak, aby se jeho střed nacházel 1,73 metru od země. Jakmile je terč na svém místě, odměřte si od něj vzdálenost 2,37 metru a vyznačte odhodovou čáru. V tuto chvíli máte vše nezbytné připraveno a můžete se pustit do hry samotné.
Jak uchopit šipku
Pro co nejlepší hod šipkou je třeba ji nejprve správně uchopit. Základní držení je takové, že si položíte šipku do dlaně, vyvážíte ji a najdete její těžiště. Následně šipku uchopíte tolika prsty, kolika vám vyhovuje, a palec umístíte lehce za těžiště. Snažte se ji nedržet příliš křečovitě, jinak vás bude po několika hodech bolet ruka.
A jaké šipky vybrat? Při rekreačním hraní si zpravidla vystačíte se šipkami, které obdržíte v sadě společně s terčem. Jestliže ale máte v plánu svou hru časem posunout na vyšší úroveň, bude vás zajímat, jaký hrot, tvar a délku šipky mají, z jakého jsou vyrobeny materiálu nebo jak jsou těžké.
Zaujměte správný postoj
Na odhodovou čáru nakročte svou dominantní nohou, přeneste na ni váhu a zaujměte mírný předklon. Loket ruky, v níž držíte šipku, se snažte směrovat kolmo k zemi. Hod provádějte pohybem ruky v lokti a v zápěstí. Miřte tak, aby se vaše oči, šipka a cíl nacházely v jedné linii.
Seznamte se s názvoslovím
Pro pochopení pravidel hry je třeba znát běžně používané názvosloví:
- Leg – jedna hra na předem stanovený počet kol, v každém kole má hráč k dispozici maximálně tři šipky, po jejichž odhození je řada na soupeři.
- Double – pole s dvojnásobným počtem bodů.
- Triple – pole s trojnásobným počtem bodů.
- DO (Double Out) – hra musí končit trefou do příslušného dvojnásobného pole.
- MO (Master Out) – hra musí končit buď trefou do příslušného dvojnásobného, nebo trojnásobného pole.
- SO (Single Out) – hra končí trefou do jakéhokoliv pole s předem určenou bodovou hodnotou.
- DI (Double In) – hra musí začít trefou do jakéhokoliv dvojnásobného pole.
Pravidla základních her
- HighScore– Řadí se k nejjednodušším hrám. Vítězem se stává hráč, který ve stanoveném počtu kol (obvykle 7) získá nejvíce bodů.
- LowScore – Hra s opačným principem než prvně jmenovaná HighScore. Vítězí hráč, který během hry získá nejmenší počet bodů. V případě, že při hodu minete terč, připíše se vám 50 trestných bodů.
- 301, 501, 701 – Jedná se o základní šipkařskou hru, na jejímž počátku má každý hráč 301, 501 nebo 701 bodů. Vítězí ten, kdo své skóre vynuluje jako první. Hra 301 je na 10 kol, hra 501 na 15 kol a 701 na 20 kol. Hry končí nejčastěji Double Outem, ale lze je kombinovat s dalšími variantami (Master Out, Single Out nebo Double In).
Chcete si s partou kamarádů zaházet na terč u vás doma? Šipky, šach a další příslušenství pro hraní šipek a jiných her najdete na Heurece. Pořiďte si elektronický terč a vyzkoušejte až 243 kombinací her, u kterých procvičíte svou obratnost a soustředění.