Femina.cz > Zábava > Jak bezpečně nakupovat po internetu? Nenechte se napálit!
Jak bezpečně nakupovat po internetu? Nenechte se napálit!
Podvody, podvody a zase jenom podvody. Internet je jimi přímo zavalen! Neseriózní prodejci, klamavá reklama, okrádání o peníze. Taky se chystáte nakupovat z pohodlí domova? Tak na tohle si dejte pozor!
I když je teprve říjen, mnozí se již s předstihem poohlížejí po vánočních dárcích a „mapují“ aktuální možnosti. Chvála Bohu za portály, které porovnávají ceny zboží a určí, ve kterém obchodě je ta nebo ona věc nejlevnější. Teď už jen vložit položku do košíku, zvolit způsob platby a těšit se na zásilku. Jenže právě tenhle krok mnohdy nadělá víc škody než užitku!
Kvalita versus kvantita
Česká obchodní inspekce má stále plné ruce práce. Mezi desítkami tisíc internetových obchodů, které na českém trhu působí, se ty bezproblémové často ztrácí.
Nekalé obchodní praktiky, neinformovanost, neochota uznat reklamaci, nekomunikativnost ze strany obchodu. To vše je dnes víc než běžné. Možná proto, že nakupujících přes internet výrazně přibylo a někteří obchodníci tak cítí šanci, jak si „snadno vydělat“ na důvěřivosti ostatních. Také máte strach z neznámé zásilky, nebo prostě jen váháte, jestli si máte zboží objednat z neznámého obchodu? Ověřte si jeho totožnost!
První dojem. Berte ho na vědomí
Vždy se vyplatí bystré oko při náhledu webové stránky. Dobře si ji prohlédněte a nenechte se nachytat na dobrou grafickou úroveň, která sice vypovídá o tom, jestli majiteli záleží na prodeji a dobrém dojmu, ale to není vše. Opravdu kvalitní e-shop má pestrou nabídku zboží, ale hlavně ochotný personál, který je k dispozici pro všechny vaše dotazy.
Dohledat byste určitě měli všechny základní informace o sídle společnosti, identifikačním čísle, zapsání společnosti do obchodního rejstříku, kontaktech, ale i živnostenském oprávnění.
V případě, že chybí, a zároveň se nedají dohledat v onom on-line obchodním rejstříku firem, je něco v nepořádku. Pro jistotu nahlédněte i do katalogu certifikovaných obchodů: www.certifikovany-obchod.cz.
Ověřte si reference
„Již několikrát se mi osvědčilo, když jsem si název firmy nebo i výrobek, který prodává, zadal do vyhledávače a zaměřil se na recenze a zkušenosti ostatních – na nějakých nezávislých stránkách. To je ta nejlepší prevence, jak se vyhnout případným problémům,“ radí dvaatřicetiletý Zdeněk, který tento způsob preferuje od dob, kdy mu místo notebooku přišel balíček s plastovým odpadem.
„Drahá sranda za šest tisíc,“ krčí rameny muž, který teď už ví, že uvedený název a cena výrobku jsou trochu málo. A pozor i na diskuse přímo v e-shopu! Ty bývají monitorovány a upravovány interními pracovníky.
Čeho si všímat u konkrétního zboží?
Slušný elektronický obchod má u zboží nejen podrobný popis, ale hned několik kvalitních fotografií, informace o výrobci a v tom nejlepším případě i prostor pro diskusi nebo recenze. Komu záleží na pověsti, rád – a ochotně – uvádí konečnou cenu včetně DPH, poštovného a balného. (Problémy s neúplnými cenami ještě nevymizely.)
Jak je to s reklamací?
Reklamace dokáží prověřit, jak kvalitní e-shop je a jací lidé za ním stojí. Bohužel, to je věc, kterou nelze předem odhadnout přes monitor počítače a těch pár kabelů, které spojují váš a jejich „stroj“.
Proto zvlášť při prvním nákupu zadejte do platebních podmínek heslo „na dobírku“- platby předem jsou riskantnější.
Nevychází-li něco podle vašich představ, máte právo zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit (tedy odstoupit od smlouvy) a peníze obdržet zpět. Platí, že obchodník vám musí vrátit i finance za poštovné a je povinen vyřídit reklamaci včetně opravy do 30 dnů od jejího přijetí.
V případě, že se nechová podle pravidel slušného chování, informujte o jeho obchodních praktikách Českou obchodní inspekci a v internetových diskuzích varujte ostatní potencionální kupující. Tak hodně štěstí při nakupování!
A co vy? Máte štěstí na kvalitní internetové obchody, nebo už vás někdo někdy napálil?
Foto zdroj: profimedia.cz