Filmová recenze: Hrdinové a zbabělci

Konverzační drama nezapře svého režiséra. Robert Redford se pustil do vášnivé, ale inteligentní politické debaty, kterou nás chce probudit z apatie.

Stejně jako Michael Moore, i Robert Redford má politické názory, se kterými se netají a které chce šířit pomocí filmu. Ovšem narozdíl od propagandisty Moorea, který si hraje na dokumentaristu (aktuálně na téma prohnilý americký zdravotní systém ve filmu Sicko), Redford se orientuje na publikum, které má dostatek mozkové kapacity, aby si poslechlo i názor protistrany. Takže místo vnucování obrázku světa nestoudně zredukovaného do zábavných a úderných hesel chce burcovat pomocí inteligentní debaty.

A ze dvou třetin je jeho nový film taky natočený jako debata – mezi republikánským senátorem a protřelou novinářkou a mezi idealistickým profesorem politologie a jeho studentem, který ideály právě ztrácí. Redford ani nemusel hrát onoho profesora, i když tím film, jenž režíruje, dostal ještě osobnější ráz, aby dal jasně najevo, s čími názory se ztotožňuje. Ačkoliv Redford ve své roli využívá autoritu staršího a zkušenějšího a zní občas poněkud kazatelsky, na filmu je sympatické, že o svých argumentech přesvědčuje inteligentně a nepodbízivě. Aspoň v těch dvou třetinách filmu.

Do téhle mozaiky o důležitosti odvážné angažovanosti taky ale patří ještě třetí část, bojová operace americké armády v Afghánistánu. Právě ta, o jejíž efektivnosti pomocí zarytě vlasteneckých frází přesvědčuje novinářku Meryl Streep plakátově přesný politik Toma Cruise. Bojové operace se účastní i dva oblíbení bývalí studenti profesora Malleyho, černoch a hispánec bojující za svou vlast a za své ideály až do konce. Jakkoliv jejich válečný příběh pomáhá odpočinout si od statičnosti zanícených a rétoricky vytříbených debat, Redfordovy dobré úmysly podtrhuje na evropské poměry tak důrazně, že jeho vnucující se patetismus zavání citovým vyděračstvím právě Mooreova typu, v závěrečném přetíženém duetu s monumentální hudbou navíc nefungujícím.

Formálně minimalistický film může působit jako diskuse vhodná víc na divadlo, jenže to bychom ji my neviděli (určitě ne s tak výbornými herci). Navíc minimalismus formy vynahrazuje maximalismus témat. Hrdinové a zbabělci si sice svůj původní název Lions for Lambs vypůjčili z citátu o britských vojácích z První světové války, jsou ovšem odvážně aktuální a zároveň nadčasoví.

Je až překvapující, že scénář tak nabitý názory napsal Matthew Michael Carnahan, tedy ten samý, kdo naplnil dokonale akční Království balastem z amerických klišé.

Hrdinové a zbabělci nejsou úplně tradičním filmem, už vůbec ne thrillerem (ani politickým), i když zaujmou svou simultánností a nenucenou provázaností, jejich tři příběhy se nestřídají v dokonalém tempu. Nenabízejí klasický konec, protože většinu svých postav opustí dřív, než se uplynulá hodina odrazí na jejich životě. Svým vášnivým zaujetím, respektem a inteligencí spíš připomínají námět a příspěvek do diskuse o podstatných problémech dneška, k níž taky chtějí provokovat.

Lions for Lambs, USA 2007, 92 minut. Režie Robert Redford, hrají Meryl Streep, Tom Cruise, Robert Redford, Andrew Garfield, Michael Peňa, Derek Luke, Peter Berg, Kevin Dunn.

Premiéra 8. 11. 2007.

Foto: Bontonfilm

15.11.2007 12:00| autor: Iva Přivřelová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa žen?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněním vaší emailové adresy.

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@femina.cz

TOPlist